Home > Hírek > Az alaptábori trekking túra 8. napja

Az alaptábori trekking túra 8. napja

2017. április 8. 14:12

Elértük az alaptábort!

A Magyar Everest Expedíció 2017 trekking csapata elérte célját: A mai napon a csapat többsége feljutott a Mount Everest 5344 magasan fekvő nepáli alaptáborába. A trekking csapat minden tagjára büszkék lehetünk, hiszen akik nem érték el az alaptábort, azok is légvonalban pár száz méterre fordultak vissza, és kivétel nélkül mindenki 5100 méter fölé jutott.

A mai nap volt talán a legmegterhelőbb  fizikailag az eddigiek közül. A 4930 méteren fekvő Lobuchéből először az 5170 méteren lévő Gorak Shepbe gyalogoltunk. Ezzel ugyan meg is érkeztünk mai szálláshelyünkre, a napnak még korántsem volt vége. Ebéd után ugyanis az eredeti terveinknek megfelelően elindultunk az Everest alaptábor felé.

Izgatottan sétáltunk a Khumbu-gleccser hatalmas morénáján, és vártuk, mikor bukkannak fel a kőtörmelékre telepített színes sátrak.

Egy bő óra múlva végre megláttuk őket, de a távolságból ítélve még jó másfél órát kellett gyalogolnunk az oldalmoréna omladékos, sziklás ösvényén. Ez már hamisítatlan magashegyi környezet, meg kellett fontolni minden lépést. Az ösvény mellett a morénalejtő meredeken szakadt le, száz méternél is mélyebbre. Pedig szívesen nézelődtünk volna, hiszen a Nuptse hatalmas jég- és sziklakolosszusa, a Pumori, a Lingtren, a Khumbutse, és a Changtse hat-hétezer méteres csúcsai közül előbukkant a Mount Everest sötét sziklapiramisa is.

Végül elértük azt a pontot, ahol a morénáról meredeken lemászva átjutottunk a gleccserre, pontosabban az azt borító kőtörmelékre.

Ott álltunk az Everest alaptáborában.

Kisebb-nagyobb sátrak, amerre csak a szem ellát. Nem csoda, hiszen idén is ezer körüli az Everest-falu lélekszáma, közülük 600 sikeres mászásra lehet számítani. Még nem érkezett meg mindenki, bár a turistaösvényeken óriási a forgalom. Klein Dávid és Suhajda Szilárd alaptábora is készül, érkezésünkkor a konyhasátor már állt. A következő napokban belakják majd, és amint a gleccserdoktorok befejezik az útépítést a jégesésben, elindulhatnak az első akklimatizációs körükre.

A trekking csapat tagjai igyekeztek kihasználni a rendelkezésünkre álló kevéske időt az alaptáborban, és elraktározni minden pillanatot ezen a különleges helyen. Rengeteg fotót készítettünk, és elbúcsúztunk a két mászótól, és Török Edina alaptábor-vezetőtől, akik már nem jöttek velünk vissza. Ez a rideg kő- és jégsivatag lesz az otthonuk a következő két hónapban.

Badár Sándor is teljesítette a kitűzött célt, de ahogy elmondta, ez cseppet sem volt könnyű:

“Igen hosszú nap volt ez, látványos, ugyanakkor fárasztó, de boldogságos fárasztó. Mindannyiunknak az alaptábor elérése volt a fő célja, és ezt szinte teljesen csapatban és szintidőre tudtuk teljesíteni. Össze is kovácsolta a csapatot. Eddig is remekül megértettük egymást, de a mai nap forrott igazán egységbe a társaság. A közös fotónkon ez tökéletesen látszik. Mindenki arcán ott a fáradtság, de a boldogság is.

Ahogy ott álltunk a fantasztikus hegyek között, belegondoltam, hogy az igazi hegymászók számára az út itt kezdődik. Másrészt az is eszembe jutott, hányan irigyelhetnek most otthon bennünket, hogy gyakorlatilag komolyabb probléma nélkül sikerült teljesítenünk a távot. Ezzel pedig talán a miénken kívül még sokak álmát valóra váltottuk. Csodálatos érzés volt.”

Hogy voltak-e kétségei Badár Sándornak az út során a cél elérésével kapcsolatban?

“Nagyon sokan fogadtak arra, hogy ez nekem nem fog sikerülni. A barátaim persze biztattak. De ettől még voltak kétségeim, hiszen már az indulás előtt beleépítik az emberbe a parát, extrém dolgokkal látják el. Az érkezésünk után azonban az egyik este hosszasan beszélgettem Dáviddal, hogy nagyjából mire lehet számítani, és milyen technikákat kell alkalmazni a sikeres teljesítés érdekében. Akkor abszolút megnyugodtam. Végül bármiféle gyógyszerhasználat nélkül, saját erőmből jutottam el az alaptáborba, messze megdöntve a korábbi magassági rekordomat. Ez igazán felemelő érzés.”

A csapat holnap megkezdi az ereszkedést, négy tagunk számára azonban az Island Peaken egy új kaland kezdődik.